torsdag den 6. september 2012

Spar penge på frostvejr


Jeg har el-varme i mit hus udover brændeovnen og nu da efteråret officielt er gået igang, er jeg allerede begyndt at bekymre mig om min elregning. Men jeg er kommet på en idé, hvorpå man kan udnytte den kommende kulde til egen fordel og om ikke andet pynte lidt på regningen.
Et kendt spare-tip er at optø fx frosne rester i køleskabet. Den frosne mad afgiver kulden til køkeskabet, som til gengæld bruger mindre strøm på nedkøling.
De fleste husholdninger har køleelementer ligesom dem på billedet eller kan nemt skaffe dem til billige penge... Og nu til min "geniale" plan: når nattefrosten sætter ind, lægges køleelementerne udenfor natten over og tages frosne ind om morgnen og lægges i køleskabet. Her afgiver de kulde og mindsker strømforbruget indtil de tør op. Om aftenen lægges de ud igen osv. På denne måde udnyttes den gratis nattefrost til et mindre strømforbrug.
Det er vigtigt at huske på, at det ikke nytter noget at lægge køleelementer i fryseren og dernest i køleskabet, da der så bliver brugt strøm på nedfrysningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar